09.03.2022

UP2B

Mums vajag un mēs gribam!


Rīgas Pārdaugavas pamatskola

Participants:

L. Renge - project coordinator; teacher testing the methodology.

8.C class students

Aktivitātes nosaukums:

Mums vajag un mēs gribam!

Grupas lielums:

10-20

Grupas dalībnieku vecums:

7-14 gadi

 

Aktivitātes ilgums:

50-60 minūtes

Apraksts un mērķi:

Mērķi:

• veidot priekšstatu par personas ienākumu avotiem un kompetentu personīgo finanšu iegūšanu;

• pamazināšanu apgūšana par mūsdienu saimniecisko darbību;

•  skolēnu iejušanās pieaugušā lomā, neatkarīga finanšu attiecību dalībnieka vietā

Nepieciešamie materiāli/aprīkojums:

Elektroniskā tāfele, TV, projektors vai krīta dēlis (pilsētas kartes attēlošanai, pakalpojumu izmaksām, pieejamajām profesijām utt.); anketa, izdale, kurā attēlotas dažādas preces, nauda; kalkulatori.

Sagatavošanās:

Sagatavot visu nepieciešamo aprīkojumu

Padomi/komentāri/ieteikumi:

Citas noderīgas prasmes:  spēja improvizēt, uzklausīt un uzdot atklātus jautājumus un uzsākt diskusiju jauniešu vidū

Detalizēta instrukcija:

Skolēniem tiek pastāstīts, ka viņi ir iedzīvotāji kādā pilsētā ar savu iekšējo infrastruktūru.

• Skolēniem ir jāprecizē, kā viņi dzīvos šajā pilsētā. Diskusijas laikā jānonāk pie secinājuma, ka skolēniem ir jāatrod darbs. Pilsētā ir vairākas ēkas, kurās ir noteiktas vakances (piemēram: skola – skolotāja, apsardze, pavārs; slimnīca - ārsts; iepirkšanās centrs - veikala asistents, šoferis; viesnīca - vadītājs, istabene u.c.)

• Bērni izvēlas profesijas, neskatoties pieskaroties kartei, uz kuras jau norādīta darba vieta, amats un alga.

Tālāk tiek  izdalīta katram skolēnam anketa, kur bērni pierakstīs savu vārdu, darba vietu, amatu un algu.

Pēc tam, kad viņi būs aizpildījuši šo anketas daļu, ir jānoskaidro, kādi, viņuprāt, būs viņu pienākumi. Apspriežot pienākumus, informējam, ka algas tiek izsniegtas tikai vienu mēnesi pēc darba uzsākšanas.

Iedomāsimies, ka ir pagājis vesels mēnesis un ka skolēni saņem savu pirmo algu. Tā ir atšķirīga atkarībā no profesijām.  

Pēc algu saņemšanas izdalām lapu, kurā ir ilustrētas dažādas materiālās preces (piemēram, iPhone, iPpad, Lego, kinoteātra biļete u.c.)

• Anketas laukos “Man vajag” un “Es gribu” bērni ievieto atbilstošas ilustrācijas. Šī darba laikā atbildam uz jautājumiem par to, kā šie jēdzieni atšķiras. Tikai pēc darba beigām sākam spriest, kā vajadzība atšķiras no vēlmēm.

Skolēni nonāk pie secinājuma, kas ir vajadzīgs: pārtika, apģērbs, apavi utt., jāmaksā par komunālajiem pakalpojumiem, jāmaksā par autobusa caurlaidi, lai dotos uz darbu. Šādi mēs rēķinām, cik daudz tērējam mēnesī, un rēķinām, cik naudas atlicis.

Pēc tam skolēni pāriet uz sleju “Es vēlos”. Tagad mēs atklājam skolēniem  to lietu patieso vērtību, kuras viņi vēlas. To var izdarīt dažādos veidos: nodrošināt skolēniem materiālu preču ilustrācijas ar jau parakstītu cenu pašā sākumā vai saglabāt intrigu līdz beigām.

Tagad visu viņu vēlmju izmaksas ir jāapkopo un jāieraksta anketas slejā “Manu vēlmju izmaksas”. Tad palūdzam, lai skolēni salīdzina ciparus anketas slejās “Iztērētā nauda” un “Manu vēlmju izmaksas”. Pēc tam turpinām diskusiju. Atrodam dalībniekus, kuriem pietiek naudas visām savām “vajadzībām” un “vēlmēm”, analizējam iemeslus naudas trūkumam skolēnu vēlmēm, uzsveram algu atšķirības dažādās profesijās, mēģinām atrast veidus, kā iegūt visu, ko bērni vēlas.

Nobeigumā apkopojam darba rezultātus. Spēles laikā mēs:

• nonācām pie izpratnes, ka visiem jāstrādā;

• iemācījāmies atšķirt, kas mums ir vajadzīgs un ko mēs vēlamies;

• izdomājām vairākus veidus, kā atrast naudu visam, ko vēlamies;

• saskatījām saikni starp profesijām un algām;

• attīstījām motivāciju mācīties.

 

 

15.04.2022

Counter CO.KZ