•
Skolēniem
tiek pastāstīts, ka viņi ir iedzīvotāji kādā pilsētā ar savu iekšējo
infrastruktūru.
• Skolēniem ir jāprecizē, kā viņi dzīvos šajā pilsētā. Diskusijas laikā
jānonāk pie secinājuma, ka skolēniem ir jāatrod darbs. Pilsētā ir
vairākas ēkas, kurās ir noteiktas vakances (piemēram: skola – skolotāja,
apsardze, pavārs; slimnīca - ārsts; iepirkšanās centrs - veikala
asistents, šoferis; viesnīca - vadītājs, istabene u.c.)
• Bērni izvēlas profesijas, neskatoties pieskaroties kartei, uz kuras
jau norādīta darba vieta, amats un alga.
Tālāk tiek izdalīta katram skolēnam anketa, kur bērni pierakstīs savu
vārdu, darba vietu, amatu un algu.
Pēc tam, kad viņi būs aizpildījuši šo anketas daļu, ir jānoskaidro,
kādi, viņuprāt, būs viņu pienākumi. Apspriežot pienākumus, informējam,
ka algas tiek izsniegtas tikai vienu mēnesi pēc darba uzsākšanas.
Iedomāsimies, ka ir pagājis vesels mēnesis un ka skolēni saņem savu
pirmo algu. Tā ir atšķirīga atkarībā no profesijām.
Pēc algu saņemšanas izdalām lapu, kurā ir ilustrētas dažādas materiālās
preces (piemēram, iPhone, iPpad, Lego, kinoteātra biļete u.c.)
• Anketas laukos “Man vajag” un “Es gribu” bērni ievieto atbilstošas
ilustrācijas. Šī darba laikā atbildam uz jautājumiem par to, kā šie
jēdzieni atšķiras. Tikai pēc darba beigām sākam spriest, kā vajadzība
atšķiras no vēlmēm.
Skolēni nonāk pie secinājuma, kas ir vajadzīgs: pārtika, apģērbs, apavi
utt., jāmaksā par komunālajiem pakalpojumiem, jāmaksā par autobusa
caurlaidi, lai dotos uz darbu. Šādi mēs rēķinām, cik daudz tērējam
mēnesī, un rēķinām, cik naudas atlicis.
Pēc tam skolēni pāriet uz sleju “Es vēlos”. Tagad mēs atklājam skolēniem
to lietu patieso vērtību, kuras viņi vēlas. To var izdarīt dažādos
veidos: nodrošināt skolēniem materiālu preču ilustrācijas ar jau
parakstītu cenu pašā sākumā vai saglabāt intrigu līdz beigām.
Tagad visu viņu vēlmju izmaksas ir jāapkopo un jāieraksta anketas slejā
“Manu vēlmju izmaksas”. Tad palūdzam, lai skolēni salīdzina ciparus
anketas slejās “Iztērētā nauda” un “Manu vēlmju izmaksas”. Pēc tam
turpinām diskusiju. Atrodam dalībniekus, kuriem pietiek naudas visām
savām “vajadzībām” un “vēlmēm”, analizējam iemeslus naudas trūkumam
skolēnu vēlmēm, uzsveram algu atšķirības dažādās profesijās, mēģinām
atrast veidus, kā iegūt visu, ko bērni vēlas.
Nobeigumā apkopojam darba rezultātus. Spēles laikā mēs:
• nonācām pie izpratnes, ka visiem jāstrādā;
• iemācījāmies atšķirt, kas mums ir vajadzīgs un ko mēs vēlamies;
• izdomājām vairākus veidus, kā atrast naudu visam, ko vēlamies;
• saskatījām saikni starp profesijām un algām;
• attīstījām motivāciju mācīties.
|